Gartnernes Forsikring
Forsikring skal være for alle
Gartnernes Forsikring har siden 1908 forsikret det grønne erhverv, men har med tiden udviklet sig til ikke kun at være et forsikringsselskab for gartnere, men for alle. Herunder mennesker med handicap og andre funktionsnedsættelser.
For Gartnernes Forsikring er det et mantra, at deres kunder ikke skal overlades til chatrobotter og selvbetjeningsløsninger uden en menneskelig livline. Den personlige kontakt og tilgængelighed over telefon er en central del af deres DNA og måde at forsikre deres kunder på.
For at forberede sig på loven om tilgængelighed for produkter og tjenester indgik Gartnernes Forsikring samarbejde med Inqlude IT om webtilgængelighed og digital inklusion for at understrege, at forsikring skal være for alle. Loven om tilgængelighed træder i kraft allerede fra juni næste år (2025).
Du kan læse mere om Gartnernes Forsikring via dette link: Om Gartnernes Forsikring
Formålet med tilgængelighedsloven er at sikre, at alle kan anvende de mange digitale løsninger, uanset om man har et handicap eller en funktionsnedsættelse.
Tilgængelighedsloven omfatter krav til en række produkter og tjenester, herunder digitale løsninger, der skal gøres tilgængelige for personer med handicap.
Loven blev vedtaget i Folketinget d. 17. maj 2022 og trådte i kraft d. 28. juni samme år.
Løsningerne skal overholde loven senest 28. juni 2025.
Du kan læse mere om lovgivningen hos Sikkerhedsstyrelsen, som er ansvarlig for at implementere loven: Lov om tilgængelighed for produkter og ydelser.
En øjenåbner
I samarbejde med Gartnernes Forsikring udvalgte vi til en start en række forskellige sider på hjemmesiden, der skulle testes for tilgængelighed.
‘’Vores forventning var, at vi med et nyt og moderne site lå rimeligt lunt i svinget på tilgængelighed, da vi ofte får ros for, at vores site for en standardbruger er meget brugervenligt og nemt at navigere i. Derfor var det også lidt af en øjenåbner at få sat vores site under luppen.’’
– Lene Harvig, Marketing- og kommunikationsansvarlig hos Gartnernes Forsikring.
Vores tilgængelighedsekspert testede siderne og samlede alle indsigter og forbedringer i en rapport, som blev gennemgået på et online møde med flere relevante ansatte, herunder både webansvarlige og udviklere.
‘’Inqlude IT har først og fremmest åbnet vores øjne for, hvor stor en gruppe af brugere, der faktisk kan opleve komplikationer ved at bruge ens website, hvis ikke man arbejder fokuseret med øget webtilgængelighed. Det er jo virkelig mange brugere med forskellige funktionsnedsættelser, som man udelukker fra sit site.’’
– Lene Harvig, Marketing- og kommunikationsansvarlig hos Gartnernes Forsikring.
Vores tilgang til casen
1. Udvælgelse af sider
Vi udvalgte en række sider til test i samarbejde med Gartnernes Forsikring
2. Metodisk test og rapportering
Vi analyserede siderne for tilgængelighed og udarbejdede en udførlig rapport med mangler og mulige forbedringer.
3. Gennemgang med kunden og leverandører
Rapporten blev gennemgået med deres udviklere, og vi hjalp med prioritering af indsatsområderne.
4. Support og QA af rettelser
Vi stod til rådighed for Gartnernes Forsikrings webudviklerre under optimeringen, og kvalitetssikrede arbejdet inden afslutning.
‘’Inqlude IT har gennem hele processen været gode til at forklare fejl og mangler, så det også er forståeligt for os, der ikke er udviklere. De gør meget ud af at demonstrere, hvordan det opleves af en bruger med funktionsnedsættelser. Det gør det nemmere at forstå, hvad problemet er, og hvorfor det har betydning.
Det har været meget tydeligt hele vejen igennem, at folkene bag Inqlude IT virkelig brænder for emnet ”øget tilgængelighed”, og at de har styr på, hvad de laver.’’
Lene Harvig, Marketing- og kommunikationsansvarlig hos Gartnernes Forsikring