Lov om tilgængelighed for e-handelstjenester

Nu har Sikkerhedsstyrelsen udsendt de første vejledninger, der præciserer, hvad den nye tilgængelighedslov betyder for e-handelstjenester. Loven skal overholdes fra 28.6.2025. Så hvis du er ejer af en webshop eller en anden tjeneste, hvor du kan indgå forbrugeraftaler, så kan du med fordel følge med i de informationer, der kommer fra Sikkerhedsstyrelsen. Sikkerhedsstyrelsen er ansvarlige for at føre kontrol med tjenester indenfor e-handel.

Den nye vejledning kan findes via dette link Tilgængelighed for e-handelstjenester. Her er en opsummering af de vigtigste emner.

Hvad er en e-handelstjeneste, og hvem er omfattet?

  • Kort fortalt er det websteder, apps og lignende, hvor forbrugere kan indgå en aftale om f.eks. køb af varer eller ydelser.
  • B2B e-handelstjenester er ikke omfattet af lovgivningen.
  • Mikrovirksomheder er ikke omfattet af loven – læs mere hos Sikkerhedsstyrelsen om, hvad der definerer en mikrovirksomhed – se her Hvem er omfattet af loven?
  • Bemærk, at e-handelstjenester ikke kun omfatter webshops, men alle typer af online tjenester, hvor man indgår forbrugeraftaler.

Hvilke standarder skal jeg bruge?

  • Der arbejdes på at få godkendt den specifikke standard for området. Den kommer som en opdateret version af standarden, EN 301 549. Den nuværende version findes her: EN 301 549 version 3.2.1.
  • Standarden er for den største del baseret på WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) version 2.1.
  • Standarden udvides med nogle få yderligere krav, som er en del af den nyeste version WCAG 2.2.
  • Den del af standarden, der ikke er dækket af WCAG, er typisk specifikke krav, der kun er relevante for specielle løsninger, f.eks. tovejs talekommunikation, forfatterværktøjer mm.
  • Når vi hos Inqlude IT Aps analyserer en tjeneste for tilgængelighed, medtager vi alle krav i WCAG 2.2 samt de yderligere krav i EN 301 549 standarden, der er relevante for den konkrete løsning.

Hvornår skal tilgængelighedsloven ikke opfyldes?

  • Der er en bestemmelse om ”uforholdsmæssig stor byrde”, som kan betyde, at man kan undtage (dele af) sin løsning for kravene. Dette punkt er dog ikke specielt godt beskrevet, men man skal helt sikkert have sine argumenter i orden, hvis man vil påberåbe sig denne undtagelse.

Hvem er ansvarlig for tilgængeligheden i løsningen?

  • Det er tjenesteudbyderen, der er ansvarlig. Så hvis du har købt en e-handelstjeneste hos en leverandør, så er det dig som tjenesteudbyder, der er ansvarlig – og altså ikke leverandøren. Det er derfor vigtigt, at du får krav om tilgængelighed med i din indkøbsproces. Husk, at dette også gælder for leverandører af 3. parts komponenter som f.eks. cookiebannere, reklamebannere, chatbots mm.

Webinarer om den nye lov

Sikkerhedsstyrelsen vil afholde en række webinarer for udbydere af e-handelstjenester, forventeligt med et første webinar i januar 2025, hvor du har mulighed for at få svar på spørgsmål om din e-handelstjeneste. Hold øje med LinkedIn Sikkerhedsstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsens side om tilgængelighedsloven for produkter og tjenester.

Hvad er formålet med loven?

Formålet med loven er at sikre alle personer de samme muligheder for at benytte sig af online e-handelstjenester. Det skal tilgodese den store gruppe af personer, der har en funktionsnedsættelse – om det er et varigt handicap, en midlertidig funktionsnedsættelse eller en aldersbetinget funktionsnedsættelse. Hvis man sikrer, at disse grupper af personer har let adgang til online tjenester, giver man samtidig en bedre brugeroplevelse for os alle sammen.

Så der er også en forretningsmæssig gevinst at hente ved at inkludere alle kunder i din løsning. Tilgængelighed går hånd i hånd med en række af de forretningsparametre, man typisk måler sin e-handelstjeneste på.

Hvad gør du?

Allerførst bør du få taget temperaturen på tilgængeligheden af din tjeneste. Det kan du gøre ved at få lavet en test af sin løsning op imod kravene i standarden.

Herfra kan man lave en prioritering af sin indsats for at sikre tilgængeligheden. Nogle ting er lette at rette i en mindre release, andre ting kræver en større indsats, som man kan planlægge ind i sin roadmap for sin løsning.

Du skal selvfølgelig også have gjort din udviklingsorganisation moden til at løbende at sikre tilgængeligheden, efterhånden som løsningen udvikles og får nyt indhold. Arbejdet med tilgængelighed skal integreres i udviklingsprocessen og i arbejdsgangene for at skabe indhold, lægge nye produkter på løsningen mm. Du har behov for at få opkvalificeret din organisation, så de har viden til selv kontinuerligt at sikre tilgængeligheden – det er hele organisationen som f.eks. product owner, designere og ux’ere, webredaktører og indholdsredaktører, udviklere og testere. Man skal arbejde med tilgængelighed, helt som man arbejder med andre kvalitetsparametre som en integreret del af sin udviklingsproces.

Din løsning skal overholde loven fra den 28.6.2025. Hvis du først begynder at se på det nu, er du allerede lidt sent ude. Men det er ikke for sent. Det allervigtigste er, at I får opgaven prioriteret i jeres organisation og får lavet en plan for arbejdet, som I kan fremvise og dokumentere i den selvdeklaration, I skal udarbejde for jeres løsning.

Og husk, at formålet med det hele er forbrugerne – jeres kunder – de skal sikres de bedste muligheder for at benytte sig af jeres online tjenester.

Klik ind på vores LinkedIn profil, Inqlude IT Aps, og vores hjemmeside, https://inqludeit.dk/, for at finde mere information om loven, og hvordan du skal agere i forhold til den.

Del dette indlæg