Webtilgængelighed

Nødvendigt for mange - men nyttigt for alle

Webtilgængelighed gavner alle

Hvad er webtilgængelighed? Det er, at digitale løsninger skal være designet, så de er let tilgængelige og brugbare for personer med nedsat syn, hørelse, motorik eller kognition, såvel som for personer med forskellige teknologiske adgangsbehov, såsom mobiltelefoner, skærmlæsere og tastaturnavigation.

Hvad er det, der er vigtigt ved webtilgængelighed? Det er vores fælles ansvar, at websites kan bruges af alle uanset eventuelle fysiske eller kognitive funktionsnedsættelser.

Webtilgængelighed bør efter vores mening derfor indgå helt på linje med brugervenlighed i design og udvikling af websteder, selvbetjeningsløsninger og mobilapplikationer.

Retningslinjer og rammer

En nem måde er at sørge for, at din digitale løsning overholder alle internationale standarder og retningslinjer for webtilgængelighed.

Den mest udbredte standard er Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), som fastsætter specifikke krav og anbefalinger til, hvordan man kan gøre en webside eller applikation mere tilgængelig. 

Forstår du, hvad webtilgængelighed er, og overholder du disse standarder, kan du gøre det lettere for alle – og især for personer med funktionsnedsættelser – at bruge internettet og få adgang til online information og -tjenester.

Vi kender alle standarderne indgående, og vi skal nok hjælpe dig med at oversætte, hvad det betyder i praksis, og hvordan du bedst muligt får sikret, at alt er i orden.

Hvem får glæde af webtilgængelighed?

Digitaliseringsstyrelsen har lavet en informativ video med gode eksempler på, hvad tilgængelighed betyder for mennesker uden syn, farveblinde og personer med nedsat hørelse. 

Der er masser af fornuft – og penge – i at lave inkluderende, tilgængelige webløsninger. Det kommer alle til gavn. 

Fordele ved at arbejde med tilgængelighed

 Inklusion og ligestilling

Webtilgængelighed sikrer, at alle brugere, inklusive dem med fysiske eller kognitive udfordringer, kan få adgang til og navigere på dine digitale platforme. Dette betyder, at dine tjenester og informationer bliver tilgængelige for alle – også for op mod de 20 % af den danske befolkning, der benytter hjælpeteknologier som tekstforstørrelse, tastaturnavigation og skærmlæsere. Ved at designe tilgængelige websteder fremmer du inklusion og ligestilling i det digitale rum.

Bedre brugeroplevelse

Webtilgængelighed forbedrer den overordnede brugeroplevelse for alle brugere. Funktioner som klar navigation, tydelige skrifttyper og god kontrast er ikke kun til gavn for personer med handicap, men forbedrer også oplevelsen for almindelige brugere, hvilket kan føre til længere besøg og lavere afvisningsprocent. 

 SEO og Google Rangering

Tilgængelige websteder har en tendens til at rangere bedre på søgemaskiner som Google. Dette skyldes, at tilgængelighedsprincipper ofte overlapper med bedste praksis for SEO, som struktureret indhold og alternative tekster til billeder. Det hænger også sammen med brugeroplevelsen og adfærden på websteder. En bedre rangering på Google kan føre til øget synlighed og flere besøgende på dit websted.

Overholdelse af lovgivning

Mange lande, herunder Danmark, har en lovgivning, der stiller krav om webtilgængelighed for offentlige og visse private webløsningen. Ved at sikre, at dine digitale løsninger er tilgængelige, undgår du juridiske problemer og potentielle bøder. Desuden sender det et positivt signal om, at din virksomhed tager ansvar og følger gældende lovgivning.

Øget trafik

Ved at gøre dine digitale løsninger tilgængelige når du ud til flere kunder, hvilket kan føre til øget trafik og potentielt højere indtægter. Hver femte kunde har potentielt ikke adgang til dine løsninger, hvis din hjemmeside ikke er tilgængelige for dem.

Branding

Styrk dit brand ved at vise at din virksomhed tager socialt ansvarlighed seriøst og er engageret i at skabe lige muligheder for alle. Skab positive associationer til dit brand, som inklusion og ligestilling. Desuden forbedrer en tilgængelig platform brugeroplevelsen, hvilket kan resultere i bedre kundetilfredshed og loyalitet.

Hvad siger loven?

Formålet med tilgængelighedsloven er at sikre, at alle kan anvende de mange digitale løsninger, uanset om man har et handicap eller en funktionsnedsættelse.

Tilgængelighedsloven omfatter krav til en række produkter og tjenester, herunder digitale løsninger, der skal gøres tilgængelige for personer med handicap. Det omfatter tjenester, som e-handel, e-bøger, banktjenester, telefontjenester, rejse information og streamingtjenester.

Loven blev vedtaget i folketinget d. 17. man 2022 og trådte i kraft d. 28. juni samme år.

Løsninger skal overholde loven senest den 28. juni 2025. Du kan læse mere om lovgivningen hos sikkerhedsstyrelsen, som er ansvarlige for at implementere loven. Lov om tilgængelighed for produkter og ydelser.

 

Er du klar til at få styr på din webtilgængelighed?

Så er vi klar til at guide dig igennem processen